top of page

Reisetips Italy, Pozzuoli et fantastisk område!

Updated: Jan 30, 2023

Oppdag Pozzuoli, en av Italias skjulte perler - med en brennende fortid. Ja, hadde jeg vist det jeg kan i dag, hadde nok denne turen blitt litt annerledes, for her er det det meste, for de fleste. ( Alternativ for å reise hit er rett til Napoli med Norwegian)

NB! all my photos are taken with iPhone 11.

På vei fra Sorrento og Amalfikysten lander vi ganske tilfeldig i en italiensk perle. Vi skal prøve å bli kjent med dette stedet i løpet av en dag og det er selvfølgelig helt umulig, men med litt research og litt personlig erfaring kan jeg slå fast at vi må tilbake hit. Pozzuoli Vi hadde vurdert flere steder på vei tilbake til Roma, men slo oss ned i en liten by som heter Pozzuoli og et område med massevis av historie, men først måtte vi finne et sted å bo. Vi valgte et hotell med et litt merkelig navn, Gli Dei, et moderne 4-stjerners hotell som ligger rett i utkanten av byen. Dette er et rolig område og har flott panoramautsikt over havet og øyene på den ene siden og nabobyene og østsiden av Napoli på den andre.

Historien til Pozzuoli som svært få har fått med seg! La oss starte med historien. Pozzuoli's er en veldig populær by takket være kjente restauranter, et fiskemarked og havnen som tilbyr fergeforbindelse rundt Napolibukta. Men få mennesker vet at Pozzuoli er en av bare fire byer i verden som kan skilte med to romerske amfiteatre (i selskap med Budapest, Metz (Frankrike) og Petronell (Østerrike). Dette kan være litt informasjon for de spesielt interesserte. Byen ligger i en bukt, 25 minutter fra Napoli, i et fantastisk område kjent som et geologisk eventyrland. Her finner du kollapsede kalderaer, dampende utslipp kalt fumaroler, og den sovende vulkanen Solfatara. Pozzuoli, sammen med nabobyer i Phlegrean Fields, er en del av UNESCOs verdensarvliste på grunn av den geologiske prosessen kalt "bradyseism" som finnes her, et spesielt geo-seismisk fenomen fra den gradvise hevingen og nedstigningen av jordskorpen forårsaket av fylling og tømming fra hydrotermisk aktivitet. Det trekker forskere og nysgjerrighetssøkere fra hele verden til å se det selv. Pozzuoli ble grunnlagt i 529 f.Kr., men ble ikke en by før romerne tok over i 338 f.Kr. og kalte det Puteoli. Byen vokste raskt og ble en viktig havn og kommersielt senter for Romerriket. Apostelen Paulus stoppet her på vei til Roma for å anke dommen til keiseren, som nevnt i Apostlenes gjerninger. Byen var så viktig at den var utsmykket med to amfiteatre, sammen med templer, boligblokker, et forum og en nekropolis.

Det så ut til å være imperiets juvel – helt til havnen i Ostia Antica åpnet, mye nærmere og mer tilgjengelig for hovedstaden. Dermed begynte nedgangen til Roman Pozzuoli. Det er bare hyggelig for nå kan vi som turister kose oss i disse rike arkeologiske områdene. Pozzuoli har også hatt en rekke seismiske katastrofer og kystkatastrofer som svekket infrastrukturen, men i dag har den et pulserende liv som trekker napolitanere og omkringliggende innbyggere til å spise på restaurantene og spasere rundt i området. Det er ferger som tar deg til øyene Ischia og Procida, og du bør planlegge å ta disse hvis du....... tar feil når du kommer hit!

Det sies at regelmessig vulkansk aktivitet i området har formet alt fra landskapet til maten, og har gitt det en veldig distinkt kultur. "Det er annerledes å leve i eller i nærheten av en vulkan, og hele kulturen er veldig annerledes." Det sies videre at Pozzuoli ikke er et kjent reisemål utenfor Italia, og området har fortsatt autentisk italiensk gjestfrihet. Dette området er et sted du kan komme for å nyte "det trege livet" og det kan passe mange turister. Det sies videre at Pozzuoli ligger innenfor et av de største og mest vulkansk aktive områdene på planeten, Phlegrean Fields, som endrer livsstilen og den generelle livsstilen til innbyggerne.

Takk til google som viser vei

På vei opp til hotellet trodde vi at dette vulkanområdet var et «brudd», men det viste seg at det nettopp var et Phlegrean Fields. Da fikk vi svar på hvorfor så mange var her for å ta bilder. Dette området har også skapt noen unike opplevelser for besøkende, inkludert dykking i en arkeologisk undervannspark – den eneste i sitt slag. Tenk deg at på grunn av de vulkanske aktivitetene har en del av den gamle romerske havnen blitt "senket" ned ca 3 meter, så her kan du dykke og se statuene og søylene og mosaikkene på gulvet. Det er noe som gjør Pozzuoli unik i verden.

Anfiteatro Flavio Neroniano (c) IN

Andre ting du kan se inkluderer Anfiteatro Flavio Neroniano, Macellum Temple of Serapis, Lake Avernus, Campi Flegrei vulkanske område med krater og gamle ruiner, Cave of the Sibyl Archaeological Site, Lake and History, Aragonese Castle of Baia Det sies også at det fruktbare vulkanske jordsmonnet som finnes i området gjør at Pozzuoli har et rykte på seg for å dyrke noe av den mest smakfulle maten i Italia, men de er mest kjent for sin sjømat. Folk fra Napoli vet at fisk fra Pozzuoli-området er det beste, så de kommer hit for å spise veldig god fisk på restaurantene. (Jeg lese meg på dette området før jeg besøker det igjen, her er det mye å oppleve) Når vi først snakker om mat, får vi ta med en liten historie fra vår første kveld her. Vi planla å besøke en av de bedre restaurantene, men den skulle være i nærheten. Dessverre tok de ikke telefonen så vi kunne ikke bestille, så vi kjørte bare ned de to minuttene dette tok. Dessverre full var meldingen vi fikk! Vi sjekket TripAdvisor og fant en ny adresse, la den på Google maps og kjørte. Det så ikke så langt ut, men den valgte restauranten lå rett på andre siden av en liten bakke, men vi måtte kjøre rundt. Det tok omtrent 10 minutter og da vi ankom begynte vi å lure på om det var riktig, vel for å gjøre en lang historie kort var adressen riktig, men restauranten hadde flyttet. Vi var sultne, fant en annen mulighet rett i nærheten og bestemte oss for en enkel pizza! Lokalene var rene, nyoppusset og pizzaovnen var varm, folk sto i kø for å hente «take awayen» sin, så dette måtte bli bra!

Ke Vuo Pizzeria (c) Ingar Naess

Servitøren snakket litt engelsk og lurte på om vi kunne tenke oss å prøve noen av spesialitetene deres, fra "street food"-menyen. Vi er ikke vanskelig å spørre og bestillingen var en forrett som hun bestemte seg for og en pizza som hovedrett. Igjen ble vi overrasket med noen deilige smaker, så hvis du noen gang kommer hit, spør etter gatematmenyen. Pizzaen tok litt lengre tid, men da den kom var den helt grei, men jeg savnet tomatsausen.

Stedet heter Ke Vuo Pizzeria og vi sier bare takk for maten!

Amfiteater Flavio Neronian I dag skulle vi ut å gå på 34 grader +, og for meg er det veldig varmt, men her er det bare å stå. Heldigvis måtte vi kjøre en del, men gleden varte ikke lenge for etter noen minutter var vi fremme ved første stopp, - Anfiteatro Flavio Neroniano.

Dette flaviske amfiteateret er det tredje største romerske amfiteateret i Italia. Bare det romerske Colosseum og Capua amfiteater er større. Dette ble sannsynligvis bygget av de samme arkitektene som tidligere bygde det romerske Colosseum.

Anfiteatro Flavio Neroniano,
amfiteateret (c) Ingar Naess

Deler av dette historiske bygget var stengt, men uansett får man et godt inntrykk av byggekunsten på denne tiden. At det fortsatt brukes penger til vedlikehold og graving i dette området viser hvor viktig at de viser oss alle at kvalitet er viktig. Selv om du har vært i Roma og sett Colosseum, er dette litt unikt for her kommer du også under selve amfiet.

Her kan du bare nyte at arkitekturen og tankemåten de har benyttet for å konstruere datidens fantastiske byggverk. Dog for dem var det nok bare en selvfølge, for det skulle jo vike etter hensikten. Tenke seg hvilken utdannelse de hadde på det tidspunktet i historien. Tenk om de hadde hatt de samme digitale mulighetene som oss, .......?

Så gikk turen rundt tjue minutter sør-østover til en liten by, Bacoli. Her var planen å kjøre til Faro Capo Miseno, opp gjennom smale veier, en dyp tunnel og videre til bakveistoppet ved det aragonesiske slottet Baia. At begge ble stengt var ikke i vår fantasi, men det nytter ikke å gråte over tapte muligheter når de fortsatt står i køen. Uansett bestemte vi oss for en kaffe og is nede i byen, som hadde sin egen sjarm, fine strender og koselige små restauranter.

Etter pausen bestemte vi oss for å kjøre til sentrum av Pozzuoli og ta en titt på et stort pallas, men dette var ikke vår dag. Her var det stengt for totalrenovering. Så da var et alternativ en byvandring, men temperaturen var godt over trettifem grader, men dette er faktisk en flott by, men stille midt på dagen.

Etter en hyggelig gatevandring og litt shopping dro vi tilbake til hotellet.

Hotellet var faktisk et nydelig sted, med en storslått utsikt og ikke minst en solnedgang som vil bli husket. Hotellet Dei Gli, viktigste kunder var bryllup og alt ble lagt til rette for storslåtte fester. Rommene var fine og rene og med den samme fine utsikten Enten du vil tilbringe dagen eller noen timer i bassenget, er det rent og flott.

Jeg kan gi en godkjent kontinental frokost og det var det eneste vi spiste der. Det er et rimelig og bra hotell for turister, med sin gode beliggenhet. Anbefalt.

God beliggenhet, rent og rolig område, godt valg! Den neste restauranten er rangert av TripAdvisor som nummer tre, men hvordan smaker maten best? Er det noe annet enn smaken og stemningen som avgjør? Vi prøvde på en søndag, da var det fullt, men i dag skulle vi prøve og med mye bedre hell denne gangen! N'copp 'a Terra WooW! Dette er en fantastisk restaurant!

N'copp 'a Terra, (c) Ingar Naess

WooW! Dette er en fantastisk restaurant, med italienske smaker og retter som du bare vil ha mer av! Veldig hyggelig service og atmosfære. Hvis du bare må velge én restaurant i Italia, velg denne! Vi delte blåskjell og en fantastisk god lokal forrett, aubergine parmigiana! Hovedretten var en pasta i to varianter, en med potetmos, overraskende god, men min variant var fantastisk! (kunne ikke finne navnet igjen) Nydelig lokal vin anbefalt av kelneren! Stemningen og stemningen var helt nydelig og passet oss veldig bra, men er du ute etter et litt mer "ordentlig" miljø, velg det, men da går du glipp av de beste smakene.

Takk for maten - dette var sannsynligvis en sterk en, 5, 6 eller 10 avhengig av hvilken skala som er på toppen! Nå skal vi opp på hotellet og slappe av før vi reiser til Roma i morgen.