top of page

Hva kan et «gammelt museum», lære næringslivets, eiere, styrer og ledere?


Ideen til denne lille «twisten» på en artikkel om et «must see» museum, fikk jeg etter et spontant besøk på Kistefos, langt ut i «hutti heita», eller nærmere bestemt på Jevnaker.

The Twist galleri og bro - (c) Ingar Næss

Jeg hadde jo fått med meg at det var etablert et nytt galleri, i et bygg som hadde fått det spennende navnet, The Twist! Ikke bare det, men dette bygget hadde oppnådd en fantastisk internasjonal oppmerksomhet og annerkjennelse. Prislappen var noen hundre millioner, men hva betyr vel det, om man har tror på fremtiden, og en god finansiering!


Ja, hva har dette med læring for norske bedriftseiere å gjøre, kanskje ingen ting vil noen mene, men for andre kanskje Kistefos sin endrings-strategi og handlingskraft faktisk kan bety en ny måte å tenke på!


Om ikke annet kanskje de legger neste strategimøte, firmatur eller styremøte til «Hutti heita» og fôrer styremedlemmer, ledergrupper, og eller de ansatte med litt kultur og en annerledes opplevelse. Det i seg selv kan faktisk være en spennende variant på nytenkning, litt utenfor boksen.


"Boksen" er Inngang (c) Ingar Næss

Apropos uten for boksen, det eneste som er utenfor boksen her er at de faktisk har gjort alt riktig, så langt jeg har klart å kartlegge.

- Derfor håper jeg du leser hele artikkelen og ser om det finnes litt læringen og eller mengder av bevisstgjøring her. Det å gjøre ting «fullt og helt, ikke stykkevis og delt» er noe som gjør deres nye strategi til en vinner. I tillegg har de gjort alt til rett tid, og benytte alle relevante kanaler for å oppnå det endelige målet. Denne historien, mener jeg, beviser at alt er mulig og lykkes med, selv langt ut i «hutti heita».


La oss først ta litt historie.

Kistefos som museum og galleri ble etablert allerede i 1996 av forretningsmannen og kunstsamleren Christen Sveaas. At han valgte Kistefos var basert på at hans familie hadde etablert en tremasseforretning her helt tilbake til 1889. Det første Sveaas etablerte var et senter for samtidskunst og skulpturer.

Det er jo ikke enkelt og få tusenvis av besøkene langt uti «huti heita», selv om det hele tiden ble investert i å gjøre museet kjent og attraktivt innenfor sin nisje. At de allerede i 2010 begynte diskusjonen om gjennomføring av viktige endringer og kanskje foreta større investeringer, slik at de kunne sette Kistefos skikkelig på kartet.


Et engasjert styret, har vist at de hadde evnen til å tenke nytt, men som mye annet kan ting ta tid, når målet er å gjøre ting «riktig første gangen»! Noen av utfordringene var at det gamle galleriet inne i parken var for høyt under taket, det var stor fuktighet og det ville koste uforholdsmessig mye å sette i stand. Det ville heller ikke sikre den ønskede effekten, slik at investeringene kunne forsvares.


Nybruket Galleri Foto: Vegard Kleven

Så rundt 2016 kom diskusjonen om å etablere et nytt galleri, skikkelig i gang og nye beslutninger gjorde at ideene til et nytt spennende galleri ble igangsatt. Denne beslutningen skulle starte en helt ny æra, for museet som tross alt, lå lang ut på landsbygda, og nå skulle bli noe helt nytt og svært spennende.


Styre må få ros for sitt mot og gjennomføringskraft. I forhold til alt jeg har les og av artikler og videoer, trengte denne beslutningen mot og ikke minst tro på fremtiden. Ja, jeg vil nesten si, religiøs tro på høyeste nivå. Strategien de etablerte for suksessen inneholdt alt, bortsett fra en pandemi! Måten den ble håndtert på er et lite mesterverk i gjennomføringskraft, med en levende og dynamisk kommunikasjons-strategi i bunnen.


Som sagt så gjort.

I dag er Kistefos en av Europas viktigste skulpturparker for samtidskunst og omfatter også et industrimuseum, to kunstgallerier og en imponerende skulpturpark i naturskjønne omgivelser. Intensjonen er å bevare bygningene og industriarven, samtidig som den feirer det beste av norsk og internasjonal samtidskunst.



Behovet for et nytt og mer moderne museumsbygg, siden det gamle utstillingslokale i Nybruket Galleri, var for lite og oppfylte ikke kravene til et moderne museumsbygg.


Samtidig hadde skulpturparken ekspandert og utviklet seg i en, lite effektiv U-form, nedover hver side av elvebredden av Randselva. Disse utvidelsene gjorde derfor at det ble behov for en bro nummer to, for å få en bedre flyt i publikums vandring og opplevelse.


Jeg tenker for meg selv at de skulle bare vist, hvor viktig denne tanken skulle vise seg å være.


Da den danske gruppen BIG, Bjarke Ingels Group, ble invitert til å tegne et forslag til det nye museumsbygget, kom de opp med ideen om å knytte disse to behovene sammen i et nytt museumsbygg og en ny bro. Fra Kistefos´ side ble det da et krav at bygget skulle ha store skulpturelle kvaliteter og resultatet ble The Twist.




At valget falt på de danske stjernearkitektene i BIG – Bjarke Ingels Group var ikke tilfeldig, for så vidt jeg vet, var ett av styremedlemmene kjent med dem og viste at deres annerkjennelse var viden anerkjent.


Resultatet ble som sagt The Twist. Dette har blitt et fantastisk galleri, i en fantastisk bro, som du ikke merker at du går på og alt dette er en opplevelses skulptur i seg selv.


Bygget er 1000 kvm stort og formelig svever over Randselva, i et 60 meter langt spenn.



Jeg må jo bare innrømme at disse arkitektene er fantastisk dyktige. Bare sett deg selv inn i tanken om å utforme en bro slik at galleri-bygningen i seg selv blir et kunstverk, - ja jeg synes det er fantastisk. Den tar fart og skrur seg over elven med en twist, som gjør dette mesterverket til en unik skulpturell opplevelse. Woow!


At The Twist er blitt omtalt som en ”Must See cultural destination”, av blant annet New York Times, Bloomberg og The Telegraph, viser at de ikke bare har truffet, - midt i det aller innerste i blinken.


Siden BIG er etablert både i København, New York og London med en gruppe av arkitekter, designere, urbanister, landskapsarbeidere, interiør- og produktdesignere, forskere og oppfinnere, vet de hva de driver med og da blir det også pressemeldinger som slår


Byggingen startet i desember 2017 og The Twist åpnet 18. September 2019. Siden prosjektet hadde kostet rundt 200 millioner kroner, ble jo det også et element hos både norske og internasjonale journalister. Husk galleriet ligger langt uti i «Hutti Heita» eller som Sveaas selv skal ha sagt «It´s in the middle of fucking nowhere!» eller på Jevnaker som de lokale liker å kalle det!


I min research fikk jeg en god beskrivelse av planer og gjennomføring. Det er også her mine tanker til næringslivsledere setter fart inne i mitt hode.


En av de aller viktigste elementene for å få dette til å bli en suksess, er å få med de ansatte. De må forstå hvorfor disse endringene skjer, hva målene er og ikke minst hvor viktig det er at de, ansatte, blir en del av hele prosessen og ikke minst kommunikasjons strategien.

Dette er musikk i mine ører, om du forstår hva jeg mener!


At det fem måneder senere kommer en pandemi og verden stenger, må jo ha gjort noe med nattesøvnen og nervene til de ansvarlige. Dog med en godt planlagt kommunikasjons strategi, var det enkelt å lage en pandemi relevant tilpassing. Det meste av jobben var gjort allerede i forbindelse med åpningen. En kreativ og mulighetsorientert plan ble laget. Med hjelp av strategien rundt The Twist ble Kistefos et sted å besøke under pandemien, siden de nå kunne dirigere de besøkende gjennom galleri og museum innenfor alle pålagte påbud om avstand og smitte vern. Fantastisk smart og igjen utrolig bra kommunisert. Det beviser i alle fall besøkstallene.


Det ble lagt stor innsats i pressearbeidet i forkant av lanseringen av The Twist. De klarte å sikre noen meget viktige omtaler i ledende internasjonale magasiner som Bloomberg og The Telegraph. Dette basert på det unike «The Twist» stod for og at dette var et bygget, og en skulptur det var verdt å oppleve.


De planla og arrangerte en stor pressetur til ifm åpningen av The Twist og hele 60 nasjonale og internasjonale journalister og fotografer møtte opp.


Viktigheten av Kistefos´ nye nettside, skulle danne basis for «rebrandingen». Web-sidene ble etablert i forkant av åpningen, med ny logo, nye fonter i en helt ny designet hjemmeside. Dette var et vesentlig grunnlag, for at de kunne starte arbeidet med å fremstå som et moderne museum.


Jeg mener jeg at mange bedriftsledere og virksomheter mye å lære. Spesielt når jeg tenker på viktigheten av nye gode bilder, som er med å fortelle hvor fantastisk opplevelse de besøkende kommer til å få, når de kommer hit. Det er noe i det gamle utsagnet om at «ett bilde kan si mer enn tusen ord».


Alle tekster ble skrevet slik at de skulle være enkle å lese, mer inviterende og inspirerende. Det å faktisk gjennomføre en helhetlig endringsstrategi ned på alle detaljer, viser de har gjort mange viktige og riktige valg. Det er alltid, i detaljene, vi finner de små viktige forskjellene, som kan gjøre den store forskjellen.


Ja faktisk fremstå som genial, tenker jeg.


Viktig er også sosiale medier. Her lå fokus igjen på gode bilder av høy kvalitet og innholdet som skulle inspirere til besøk og følelsen av dette er en «must-see» destinasjon. Dette skulle bli noe man vil legge i «bucket-listen» sin.



Valgte med en folkelig og lett tone i språket, heller enn den mer «faglige» stilen som ofte kjennetegner kunstinstitusjoner, synes å være helt avgjørende.


For å treffe følgerne på Instagram, som er yngre og mer urbane enn på Facebook, ble det valgt engelsk som språk, mens det ble valgte å kommunisere på norsk på Facebook.


For egen regning tenker jeg igjen, tenk om alle bedrifter kunne være like beviste i sin strategi, det ville gjort Norge mer proffe. Dette bygger annerkjennelse i meget positiv grad og det er noe som varer, - lenge.


Beliggenheten var viktig å snu inntrykket av at de lå «i hutti heita» til en fordel. Det var faktisk Christen Sveaas selv som satte sa. «It´s in the middle of fucking nowhere!»!


At et dronefoto av The Twist tatt fra litt avstand, medførte faktisk at to karer fra Singapore satte seg på flyet ens ærend for å se hva i all verden dette var for et sted!


Jeg mener at de lyktes meget godt med dette grepet og det er det bare å klappe for resultatet.


Jeg mener dette er så bra, at det å legge en work-shop ut i «Hutti heita», burde i seg selv være en fantastikk inspirasjon, i din neste «kick off» for din bedrift- og eller virksomhets nye strategi, handlingsplan eller bare som motivasjon.

Dette er Christian Sveaas sin Iris. (c) Ingar Næss

Populært fotoobjekt: Marc Quinns skulptur "All of nature flows through us" er en kopi av Christen Sveaas' regnbuehinne eller iris.


Lykke til deg som er leder og din nye strategi!


NB! Dette er ikke en betalt artikkel, den er kun bygget på inspirasjon av min opplevelse og inspirasjon på hva de har klart å etablere og på hvilken måte det ble gjennomført. Det å få verdens øyne til «hutti heita» er en kunst i seg selv, selv om de har et flott bygg.


Fakta:

Kistefos ligger på Jevnaker, en kommune omtrent en times kjøring nord for Oslo, Norge. Adresse: Samsmoveien 41, på Jevnaker.


Stiftelsen Kistefos-Museet ble stiftet i 1996 og ble muliggjort av gaver fra Christen Sveaas og Jevnaker kommune. Christen Sveaas er barnebarnet til Anders Sveaas, grunnleggeren av A/S Kistefos Træsliberi.


Litt historie.

Som sagt grunnla Konsul Anders Sveaas (1840-1917) A/S Kistefos Træsliberi i 1889, de produserte Tremasse i fabrikkene på Kistefos frem til 1955. Selskapet kjøpte store skogområder tidlig på 1900-tallet for å sikre tilgang til tømmer.1983/84


Bedriften ble solgt ut av familien i 1993. Christen Sveaas, barnebarn av Anders Sveaas, kjøpte tilbake 85 % av virksomheten. Sveaas utviklet et industrihistorisk museum på fabrikktomta.


I 1999 åpnet Skulpturparken, hovedsakelig med samtidsskulpturer av norske kunstnere. Så i 2005 ble det første verket i en serie med oppdrag og stedsspesifikke kunstverk ble avduket. Så skjer det som har forandret alt, The Twist ble åpnet. Kanskje et av de flotteste gallerier i verden. Ikke bare er det i seg selv et kunstverk, men når du kommer inn har du ikke lyst til å gå ut igjen, om du er en smule interessert i arkitektur i tillegg.


Museet: Kistefos omfatter en skulpturpark for moderne kunst, to gallerier og et museum.



0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Opmerkingen


bottom of page